Veľa kresťanských filmov je plytkých. Filmana ponúka kvalitu a hodnoty (+ podcast)

Juraj Ondruš a Karel Studený. Zdroj: Filmana
Desiatky a neskôr až stovky filmov s kresťanskou tematikou v slovenčine a češtine na jednom mieste a dostupné kedykoľvek. To je stručný popis novej streamovacej služby Filmana, ktorú tím mladých tvorcov zo zlínskej spoločnosti Bumerang Film spustil práve dnes. Karel Studený a Juraj Ondruš v rozhovore vysvetľujú, ako Filmana funguje, čo si všímajú na filmoch, ktoré zvažujú zaradiť do filmotéky, a tiež prezrádzajú, prečo sa popri komerčnej tvorbe rozhodli založiť aj neziskový projekt.
Newsletter

Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Rozhovor vznikol v októbri 2023 a celý si ho môžete vypočuť ako podcast.

O Filmane sme už písali, ale ak to niekto nečítal, o čo ide?

Juraj: Filmana je neziskový kresťanský projekt, VOD platforma s kresťanskými hodnotovými filmami.

Čo znamená skratka VOD?

Karel: Skratka VOD znamená „video on demand“, teda video na požiadanie. Oproti klasickej televízii ide o to, že si ten obsah sám vyberiem a nemusím sa riadiť programom, ktorý mi niekto nadiktuje. Je čisto na mne, čo si zvolím a kedy si to pustím. Najväčší hráči sú Netflix, HBO Go, Amazon Prime. My sme jedni z ďalších, ktorí sa v tomto trende snažia pokračovať.

Ako bude Filmana fungovať?

Karel: Princíp fungovania je rovnaký ako u ostatných platforiem. Za mesačné predplatné užívateľ získa vstup do filmotéky, kde môže sledovať akýkoľvek obsah, ktorý tam nájde.

Ako ste prišli na to, že ľudia takúto platformu, akou je Filmana, potrebujú?

Juraj: Myšlienka vznikla v našom tíme Bumerang Film. Vyrábali sme rôzne komerčné zákazky, televízne reklamy a popritom sme dostávali aj zákazky z kresťanského prostredia. Vraveli sme si, že takýto obsah je nám blízky a chceli by sme ho združovať na jednom mieste.

Nakrúcať reklamy je niečo iné ako nakrúcať kresťanský film alebo dokument. Dopĺňa sa to navzájom vo vašej produkcii?

Karel: U reklám sme si vyskúšali, že video má obrovskú možnosť zasiahnuť človeka. Je to nástroj, ktorý hrá na emócie a rôzne prvky ľudských vnemov. Bolo nám ľúto, že sa množstvo energie, ktorú do práce vkladáme, končí pri rozhodnutiach, či si kúpim takú, alebo onakú značku kávovaru. Bolo nám ľúto takto mariť potenciál videa.

V jednej chvíli sme si povedali, že to, čo dokážeme, by sme chceli zužitkovať aj inak ako tvorbou reklám. Zákazky na kresťanské projekty, ktoré nám predtým chodili, boli len občasné, preto sme rozmýšľali, ako zintenzívniť tvorbu takýchto projektov. Napadli nám rôzne námety na seriály alebo dokumenty, ktoré by sme mohli vyrobiť, ale vždy sa to skončilo pri otázke, ako to financovať a tiež kde to ukázať ľuďom. Možnosti verejnoprávnej televízie alebo kresťanských televízií tu sú, ale dať dokopy financie nebolo možné. Čiže zakaždým sme riešili, kto to zaplatí a ako sa to dostane k ľuďom.

Je Filmana databázou iba existujúcich filmov alebo plánujete aj vlastnú produkciu?

Juraj: Plánujeme aj vlastnú produkciu, ale nebude to zo dňa na deň, budeme si to musieť vybudovať. Koncept Filmany je nastavený tak, že je sčasti financovaná odberateľmi a z toho, čo zvýši, chceme financovať výroby nových filmov. Už teraz máme rozpracované námety, napríklad o zrekonštruovanom kostole v Neratove, ktorý má strechu zo skla.

Kresťanský obsah rôzneho druhu sa nestretáva všade s pochopením, o náboženstvo nie je všade záujem. Beriete toto do úvahy pri spúšťaní Filmany?

Karel: Ak hovoríme všeobecne o kresťanských filmoch, sú medzi nimi aj také, ktoré naozaj nie sú kvalitné a robia zlé meno kresťanskému filmu. Často je to nekvalitne nakrútené alebo plytké, príliš priamočiare. Je teda možné, že ľudia majú zlú skúsenosť s kresťanským filmom, lebo sa k nim dostal nejaký takýto titul. Musím povedať, že ich nie je málo. Preto je náročné vyberať z toho veľkého množstva naozaj len tie „čerešničky“.

Prevláda myšlienka, že čo nesie nejakú duchovnú alebo kresťanskú hodnotu, má byť zadarmo.

Okrem kolísavej kvality týchto filmov tu hrá svoju rolu aj to, že človek je zahltený vecami a potrebuje jednoducho konzumovateľný obsah. Kresťanské filmy s hodnotnou myšlienkou nie je jednoduché len tak nájsť. Buď ich musíte dlho hľadať na internete, alebo ich nelegálne stiahnuť, alebo nelegálne sledovať na stránkach, kde sú umiestnené pirátskym spôsobom.

Aj etická stránka je teda pochybná, ale primárne nám ide o to, aby mal divák tieto filmy čo najjednoduchšie k dispozícii.

Ďalší faktor je ten, že málokto je ochotný za takýto obsah platiť. Prevláda myšlienka, že čo nesie nejakú duchovnú alebo kresťanskú hodnotu, má byť zadarmo. To, že si za takúto službu nechávame platiť, nie je z našej hlavy. Aj keby sme chceli mať takúto platformu zadarmo, legálne by to nebolo možné. Distribútori nám filmy jednoducho neposkytnú, ak by sme ich chceli šíriť zadarmo. Je to produkt ako každý iný a v momente, ak by bol na internete bezplatne, prestal by mať hodnotu pre tých, ktorí by boli ochotní zaň platiť.

Veríte, že film má moc meniť dušu človeka?

Karel: V určitých prípadoch môže film zasiahnuť človeka až tak, že dôjde k niečomu prevratnému, no nemenej dôležité je, že sledovaný obsah v ňom môže doznievať postupne. Tak je to aj s knihami. Je dobré zaoberať sa niečím, čo sa mi neskôr vyplaví z hlavy a začnem o tom premýšľať. Ak budem do seba púšťať pochybný obsah, ten mi len vypne mozog s pocitom, že relaxujem. Je fajn zamestnávať mozog niečím, čo má aspoň trochu hodnotu, lebo neskôr môžem prísť na niečo dobré vďaka tomu, že som o tom predtým niečo videl. Nemusí to byť o tom, že po pozretí filmu pôjdem do seminára, hodnotný obsah so mnou môže pohnúť z dlhodobého hľadiska.

Juraj: K tomu, či má film moc meniť dušu človeka, môžem za seba povedať, že keď som videl jeden americký film o chlapcovi z detského domova, ktorý hľadal svojich pôvodných rodičov, tak som sa nad tým príbehom dojal a zamýšľal som sa nad tým, čo by som robil v koži toho chlapca.

Čo všetko obsahuje výber kvalitného filmu? Čo si na týchto filmoch všímate?

Karel: Keďže sme v tomto odbore hlboko ponorení, tak by som klamal, keby som povedal, že nevnímame vizuálnu stránku diela. Často nás dokáže odradiť pomerne silná myšlienka, ak je v zlom obale. Zároveň sa však tomu úplne nebránime, pretože často je vidieť, že štáb nemal také prostriedky, aké by boli potrebné, no je tam niečo, nad čím vieme prižmúriť oko. Vždy ide o kombináciu dvoch základných vlastností filmu: myšlienka, o ktorej film hovorí, verzus vizuál, teda to, ako je nakrútený a či sa naň dá pozerať.

Juraj: Okrem toho sa snažíme zháňať filmy, ktoré ešte neboli uvedené v Česku alebo na Slovensku alebo ktoré nemajú české či slovenské titulky.

Karel: Filmov, ktoré zatiaľ neboli u nás uvedené, je veľa a trúfam si povedať, že na Filmane ich je väčšina.

Je fajn zamestnávať mozog niečím, čo má aspoň trochu hodnotu, lebo neskôr môžem prísť na niečo dobré vďaka tomu, že som o tom predtým niečo videl.

Koľko ľudí stojí za Filmanou?

Karel: Hlavný tím tvorí asi sedem ľudí. Nie všetci však majú na túto prácu vyhradený plný úväzok.

Prečo spúšťate Filmanu práve 1. decembra?

Karel: Chceli sme to spojiť s Adventom, pretože je to odjakživa obdobie, keď by sa mal človek zastaviť, upokojiť a venovať sa duchovnej stránke života viac než po zvyšok roka, keď je povinností veľmi veľa. Zároveň však aj Advent môže byť hektický vplyvom médií, ktoré nás nabádajú pripraviť sa na Vianoce a byť stále v strehu – mať nakúpené, upratané a podobne.

Možno práve spoločná chvíľa pri hodnotnom kresťanskom filme s rodinou alebo priateľmi môže byť niečím, čo tento Advent obzvláštni.

Autor
Články autora
Odporúčané
Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.