Ako nová japonská Godzilla pokorila americké filmy

Godzilla v pôvodnom filme z roku 1954. Foto: Wikimedia Commons
Nový japonský akčný film sa v kľúčových scénach jednoznačne stavia na stranu kultúry života.
Newsletter

Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.

Je pochopiteľné, ak je divákovou prvou reakciou na informáciu, že vyšiel nový film o Godzille, fiktívnom obrom netvorovi, prevrátenie očami. Čo sa o tom ešte dá natočiť? Je to predsa už totálne prevarený námet, pôvodným filmom z 50. rokov počnúc a bizarnými pokračovaniami, v ktorých sa atómové monštrum bije s King Kongom, končiac.

Film Godzilla Minus One (2023) je však niečím výnimočný. Nie je to ďalší z mnohých amerických pokusov o rozšírenie tejto značky, ide o japonský film. Godzilla sa tak vracia späť do svojej domoviny, keďže sa po prvýkrát objavila práve v rovnomennom japonskom filme z roku 1954.

Prehistorické monštrum oživené testami atómových bômb po prvýkrát vydesilo divákov ani nie desať rokov po jadrovom bombardovaní Hirošimy a Nagasaki. Godzilla je tak zhmotneným strachom mnohých Japoncov z atómovej éry a možností ničenia, ktoré so sebou prináša.

Godzilla Minus One sa odohráva práve v období úzkostného povojnového Japonska, v ktorom svoj život prežíva aj zneuctený kamikadze pilot Kōichi Shikishima, ktorý nedokázal zabiť Godzillu, keď to bolo jeho povinnosťou. To jediné, čo ho motivuje žiť, je žena a dieťa, ktorých sa ujal po návrate do zničeného Tokia.

Zaujímavosťou je, že rozpočet filmu dosahuje približne 15 miliónov dolárov (porovnajme to napríklad so 100 miliónmi dolárov, ktoré boli investované do Oppenheimera). Za prvý týždeň však nová Godzilla stihla zarobiť vyše 40 miliónov dolárov, čiže sa stala okamžite ziskovou.

Čo za tým je?

Kultúra života

Na zaujímavý aspekt nového filmu o atómovom monštre poukázal spisovateľ detských kníh Thomas J. Salerno. Nová Godzilla sa neobmedzuje na odosobnený akčný trhák a vytvára trojrozmerné postavy, na ktorých divákovi záleží.

Kōichi trpí posttraumatickou poruchou a „vinou preživšieho“, keďže boj proti Godzille stál životy mnohých iných vojakov. Cíti, že nie je hodný bežného rodinného života. Žena, ktorej sa ujal, sa ho pokúša presvedčiť, že každý, kto prežil, prežil z nejakého dôvodu.

Spôsob, akým sa vyvíja dej filmu, sa jednoznačne stavia na stranu kultúry života. Jeden z priateľov hlavného hrdinu v jednej scéne ľutuje to, že sa japonský režim počas vojny správal k životom vojakov príliš ľahostajne (čo je najviac badateľné na príšernej taktike kamikadze). Tvárou v tvár kultúre smrti je lepšie postaviť sa na stranu života.

Ako tvrdí Salerno, toto poučenie je kompatibilné s katolíckou vierou, ktorá je v súčasnosti v mnohom kontrakultúrna. Náuka hlásajúca úctu ku každému ľudskému životu sa každodenne dostáva do konfliktu s kultúrou, ktorá akceptuje potrat, eutanáziu a samovraždu na jednej strane a nenávistný šovinizmus na strane druhej.

Hrdina si napokon vyberie život

Godzilla je kombináciou dvoch druhov zla – prirodzeného zla (keďže ide o zvláštnu hračku prírody) a morálneho zla (keďže povstane kvôli ľudským experimentom). Film však ukazuje, že tieto zlá nemajú posledné slovo a človek sa môže rozhodnúť prežiť svoj život naplno aj vtedy, keď je konfrontovaný realitou padlého sveta.

Vo filme je to viditeľné v kľúčovej scéne, keď sa Godzilla vráti a Kōichi sa rozhodne napraviť svoju hanbu z minulosti tým, že sa skutočne obetuje v kamikadze útoku na monštrum. V poslednom momente sa však napokon rozhodne použiť katapultovacie sedadlo, čo mu zachráni život.

V tomto momente Kōichi prekonáva svoju „hanbu preživšieho“ a vyberá si život namiesto niečoho, čo by mu prinieslo uznanie a slávu. Aj uprostred totálnej skazy si uvedomí, že život je hodný žitia.

Chcel by som poukázať na to, že je táto scéna o to viac pozoruhodná kvôli tomu, že sa objavila v japonskom filme. Ide o kultúru, v ktorej dôraz na hodnotu jednotlivca nebol tradične taký silný ako na Západe. Koniec koncov, práve v tejto spoločnosti vznikol fenomén kamikadze.

Film Godzilla Minus One s malým rozpočtom pokoril aj mnohé americké filmy. Podarilo sa mu to vďaka dôrazu na hlboko ľudské odtiene deja, ktoré akčným scénam v konečnom dôsledku dodávajú zmysel a napätie.

A divákom pripomínajú, že ich život nestráca svoju inherentnú hodnotu ani v tých najťažších chvíľach.

Newsletter

Teší nás, že ste tu. Ak chcete dostávať pravidelné informácie o nových článkoch, knihách alebo o inom obsahu z nášho portálu, prihláste sa na odber našich newsletterov.